Festiwal 2013

FESTIWAL „WSZYSTKIE MAZURKI ŚWIATA” 2013

Przez tydzień (6 – 12 maja), na warsztatach, koncertach i w klubach festiwalowych rozbrzmiewała polska muzyka tradycyjna w wykonaniu mistrzów skrzypiec i harmonii z różnych stron Polski, podczas sobotniej Nocy Tańca w Fortecy na ul. Zakroczymskiej zagrały najlepsze polskie kapele wiejskie.  Setki osób z Polski i zagranicy wzięło udział  w warsztatach i wirowało w tańcu nocami w klubach festiwalowych.

Tegoroczna edycja festiwalu była częścią programu Unii Europejskiej „Uczenie się przez całe życie”. Goście z Estonii, Łotwy, Litwy, Szwecji i Turcji uczyli się polskiej tradycyjnej muzyki oraz tańców, a sami prezentowali swoją własną kulturę.

Motywem przewodnim tegorocznej, piątej edycji festiwalu były tzw. rytmy polskie, które w XVI wieku wyemigrowały z Polski do krajów skandynawskich i weszły do kanonu tamtejszych narodowych tańców. O migracjach tych rytmów opowiadał Magnus Gustaffson na konferencji otwierającej festiwal. Na kilku koncertach obok polskich kujawiaków, mazurków, chodzonych zabrzmiały melodie zwane w Szwecji „polska”. Usłyszeliśmy je w wykonaniu fińsko – szwedzkiego zespołu Nordik Tree, duńskiego skrzypka Haralda Haugaarda, Nyckelharpa Trio – wykonawców grających na skrzypcach klawiszowych, oryginalnym instrumencie, od którego pochodzi ich nazwa. Na festiwalowych scenach pojawiło się ponadto spontanicznie kilkunastu skrzypków ze Szwecji, członków różnych zespołów i nauczycieli ze szkół muzyki tradycyjnej.

Jak co roku, festiwal „Wszystkie Mazurki Świata” był miejscem niezwykłych  spotkań muzycznych. Obok wiejskich wykonawców oraz ich uczniów z miast (kapela Brodów, Adam Strug) zagrali jazzmani – Quintet Zbigniewa Namysłowskiego, improwizujący kompozytorzy współcześni – Kawalerowie błotni, wykonawcy muzyki dawnej – Orkiestra Czasów Zarazy. Wszyscy w sobie właściwy sposób odnosili się do ludowych motywów muzycznych, dawnych czy współczesnych. Orkiestra Muzyki Nowej z Katowic zagrała fantastycznie wczesne utwory Witolda Lutosławskiego („Bukoliki”, „Preludia taneczne” i „Małą suitę”) .

Ważnymi gośćmi festiwalu byli wykonawcy z Rosji i Ukrainy.  Zespoły Romoda i Hulaj Horod wspólnie z zespołem Warszawa Wschodnia prezentowały pieśni do tańca ze swoich krajów, zarówno te używane do dziś jak i te rekonstruowane. Marina Krjukowa z Moskwy w rosyjskiej muzyce skrzypcowej szukała analogii z polskimi rytmami.

Festiwalowy tydzień był prawdziwym warszawskim świętem muzyki. Pokazał, że „Wszystkie Mazurki Świata” z roku na rok zyskują nowe rzesze amatorów i osób zafascynowanych żywą, tradycyjną muzyką.

Nasi partnerzy: