Festiwal wiosna 2016 – poGRAnicza

Festiwal „Wszystkie Mazurki Świata” to tygodniowe święto muzyki tradycyjnej w sercu Warszawy, sprawdzona formuła na przywrócenie dawnego języka muzyki polskiej współczesnej kulturze. To spotkanie Mistrzów i Uczniów, muzykantów i tancerzy, ludzi w różnym wieku, różnych wrażliwości i wyborów politycznych, skupionych wokół idei uczestniczenia we wspólnocie rytmów, melodii i tanecznych kroków. To muzyczne poGRAnicze miasta i wsi, przeszłości i przyszłości, lokalności i uniwersalności.

Podczas tegorocznej edycji Festiwalu chciałbym skierować naszą uwagę na tematy trudne, wokół których plenią się polskie kompleksy, jątrzą niezabliźnione rany, toczą nieogarnione jeszcze procesy.

Relacja wieś – dwór i naznaczająca ją mocno pańszczyzna to wprawdzie pieśń odległej przeszłości, ale co i rusz zawadzamy o nią w XXI wieku. Dlaczego do dziś w jednych regionach trwa „chłopska duma”, w innych zaś ludzie wstydzą się „wiejskości” i wszystkiego, co z nią związane? Ile w muzyce chłopskiej jest odrębności a ile pokrewieństwa z dworem i parafią? Jak relacje między wsią a „panem, wójtem i plebanem” przekładają się na współczesne postawy Polaków wobec wiejskich tradycji, wobec siebie i innych w tym kontekście? Rozważaniu tych pytań poświęcimy konferencję „Pańszczyzna. Przemiany tożsamości kulturowej wsi polskiej”, która otworzy Festiwal.

Sąsiadowanie Polaków i Ukraińców na Wołyniu, wielowiekowe mieszanie się melodii obu języków zakończyło się nagłą tragedią. To niezabliźniona wciąż rana. My cofniemy się do czasu sprzed II wojny światowej, do obrazu polsko – ukraińskiego wesela. Takich wesel było wiele, bo miłość nie zna barier. Koncert „Wesele z Wołynia. Świat, którego nie ma”, to efekt pracy badawczej i rekonstrukcyjnej wielu osób, z Polski i z Ukrainy. Niech pieśni i tańce weselne, polskie i ukraińskie, wzmocnią podstawę do odbudowy wzajemnych relacji i przygotują do podjęcia trudnych tematów.

Wiejskie Kluby Tańca to inicjatywa, która powstała przed kilku laty dzięki temu, że młodzież z tzw. miasta zaczęła grać wiejską muzykę na wsi, dla wsi i ze wsią. Dzięki energii tych młodych ludzi oraz aktywnej postawie osób z kilku wsi przywrócona została tej muzyce jej podstawowa funkcja społeczna i podmiotowość. Wiejskie Kluby Tańca to nowe, współczesne poGRAnicze miasta i wsi. Do koncertu zapraszamy muzykanckich Mistrzów i Uczniów, napędzających muzyką i energią Wiejskie Kluby Tańca z Radomskiego, Łódzkiego i Kieleckiego. Stwórzmy Miejski Klub Tańca!

Ostatnie intensywne relacje polsko – szwedzkie miały miejsce w XVII i XVIII wieku i były ciągiem niszczących wojen (od potopu szwedzkiego do Wojny Północnej), po których Rzeczpospolita nie podniosła się już do dawnej świetności. Po 300 latach okazuje się, że najpopularniejszy szwedzki taniec nazywa się „polska” a muzyczny trop prowadzi na tereny dawnej Rzeczpospolitej, do źródeł stylu polskiego. Koncert „Chodzony – polonez – polska” będzie zarówno okazją do nacieszenia ucha piękną muzyką polską i szwedzką, jak i do prześledzenia ewolucji muzyki tych krajów od najwcześniejszych źródeł historycznych, poprzez żywe tradycje, aż po współczesne kompozycje, wyrosłe na bazie tańca „polska”.

Tradycyjnie już zapraszamy na warsztaty śpiewu, tańca i gry na instrumentach, które będą wypełniać całe dnie od wtorku do piątku. Mamy nadzieję, że koncert Stara Tradycja odkryje dla nas nowe zjawiska i talenty, kluby festiwalowe i Noc Tańca pozwolą wytańczyć się najbardziej zawołanym tancerzom, budowniczowie instrumentów podczas Targowiska zaopatrzą wszystkich potrzebujących muzycznych narzędzi, Małe Mazurki zaś dadzą dużo radości dzieciom i rodzicom.

Tak właściwie to każda chwila jest swojego rodzaju pograniczem. Jeśli akcent postawimy na „gra”, dajemy szansę ukrytej pomiędzy przeszłością i przyszłością teraźniejszości – by objawiła się choć na czas gdy jest muzyka.

Dziękujemy bardzo Wszystkim, którzy wspierają ideę Wszystkich Mazurków Świata.

Życzymy wzruszeń, odkryć i spotkań na poGRAniczach!

Janusz Prusinowski

Dyrektor Artystyczny Festiwalu

 

 

 

 

 

 

Nasi partnerzy: