Jakub Serwas

Jakub Sarwas – kompozytor, dyrygent, instrumentalista.

Urodził się w 1977 r. w Gliwicach. Jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Gliwicach. W latach 1996-2001 studiował na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w klasie Edwarda Bogusławskiego (dyplom z wyróżnieniem) na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W latach 2002-2006 odbył studia podyplomowe w Wyższej Szkole Muzycznej w Kolonii pod kierunkiem Johannesa Fritscha (kompozycja), Hansa Ulricha Humperta (kompozycja elektroniczna) oraz Klarenza Barlowa (muzyka komputerowa). Brał udział w kursach mistrzowskich w Radziejowicach, Darmstadt, Bayreuth, Krakowie/IRCAM, Avignon i Stuttgarcie. Jest zdobywcą pierwszej nagrody w: Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Andrzeja Panufnika w Krakowie za utwór „Hybrid Conjuntion”, Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Śląskie Dni Muzyki Współczesnej” za utwór „From Origin to Apogee”, Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Johannesa Brahmsa w Hamburgu za utwór „Écru”, zaś w 2006 zdobywcą wyróżnienia na Konkursie Aeolian Trio w Kassel za utwór „One in Opposite”. W 2002 został uhonorowany Nagrodą Prezydenta Miasta Gliwic w dziedzinie kultury i sztuki za osiągnięcia artystyczne. Jest stypendystą, m.in.: GFPS e.V., Fundacji Kultury, Miasta Darmstadt, KAAD, Herrenhaus Edenkoben, Europejskiego Centrum Sztuki Hellerau w Dreźnie, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Śląskiego, Allianz/Ensemble Modern. Był kompozytorem w rezydencjach artystycznych w Worpswede”, „Boell Haus -Langenbroich”, Salzwedel, Schreyahn, Höfgen, Wiepersdorf, Eckernförde.

Jego utwory były prezentowane na festiwalach: Warszawska Jesień, Musica Viva Monachium, Gelderse Muziek Zomer Nijmegen, Budapesztańska Jesień, Aujourd’hui Musiques Perpignan, Musica Electronica Nova, Time of Music Viitasaari, New Music Festival Ibaraki/Osaka, Światowe Dni Muzyki w Bazylei, Opera Osnabrück i wykonywane przez zespoły m.in. Ensemble Aventure, Schola Heidelberg, Ensemble Aisthesis, Ensemble Work in Progress Berlin , Ensemble Polysono, Ensemble Modern, Ensemble E-Mex, Das Neue Ensemble, Orkiestra Muzyki Nowej, Ensemble Aeolian Trio, Ensemble SurPlus, Ensemble Trigger, Defunensemble, Syntax/Motus, Ensemble Pulsaxion, Ensemble Neue Musik Aachen, Filharmonię Śląską, Filharmonię w Bazylei, Filharmonię Hamburską, Orkiestrę Radiową WDR i inne.

Organizuje oraz produkuje koncerty z muzyką współczesną wykorzystując elektronikę i multimedia, również z własnym do tego celu powołanym Sarwas Project Komponuje muzykę kameralną, symfoniczną, elektroniczną i elektroakustyczną oraz muzykę dla teatru i filmu.

———————————————————————————————————————————————————-

„Sobótka”

Pełnia, finał życia – na tym polega archetyp sobótkowego przesilenia. Finał życia, które wybuchło wiosną po św. Jerzym i trwało do 23 czerwca do północy. Do św. Jana wszystko jeszcze rośnie, po św. Janie tylko już dojrzewa. Do przesilenia potrzebna jest woda, ogień, zioła, wiatr, orgie, zabawa, śmiech, hulanka, skoki, przytupy, zawołania, hukania. Po przesileniu  - następuje czas dojrzewania, świat ogarnia spokój. Muzyka opiera się o ten archetypiczny kontrast.

Nasi partnerzy: