Jon Luz Trio

Muzycy:
Jon Luz – kierownictwo muzyczne; cavaquinho, gitara, głos
Sersgio Figueira – gitara
Paulo Temeroso – klarnet, klarnet basowy

oraz
Avelino Chantre – instrumenty perkusyjne

Tancerze:
Avelino Chantre
Joana Machado

Jon Luz urodził się na Santo Antão, jednej z Wysp Zielonego Przylądka. Na cavaquinho (portugalskim instrumencie strunowym, przypominającym gitarę) i na skrzypcach zaczął grać jako czternastolatek.

Mając 23 lata rozpoczął współpracę z portugalską grupą Clary Andermatt i zamieszkał w Portugalii. Był współtwórcą projektu tańca współczesnego Uma História da Dúvida pod dyrekcją muzyczną João Lucasa, który prezentowano w Centro Cultural de Belém w Lizbonie podczas Expo’98, oraz w Brazylii, Ameryce Północnej, Kanadzie i Wyspach Zielonego Przylądka.

Wraz z zespołem Clary Andermatt współtworzył projekt sceniczny Dan Dau, prezentowany w Portugalii i innych krajach Europy. W tym samym czasie współpracował z choreografką Amélią Bentes przy tworzeniu muzyki do sztuki Mascarhome (1998), w której grał na żywo, i Fabrico Próprio (2001), pokazywanej w Portugalii i na różnych festiwalach w Brazylii.

Współpracował z grupami tańca współczesnego, akompaniował różnym muzykom z Zielonego Przylądka mieszkającym w Portugalii. Był członkiem wielu zespołów muzycznych.

W 2003 roku Jon Luz uczestniczył w projekcie Cantos na Maré, śpiewając u boku znanych artystów world music, takich jak Chico César (Brazylia), Uxía Senle (Hiszpania), Manecas Costa (Gwinea Bissau), Filipa Pais (Portugalia), Astra Harris (Mozambik).

Nagrał album solo Farrópe d’poesia 2006, uczestniczył w nagraniach 12 albumów. Skomponował muzykę do spektakli tanecznych, do filmu dokumentalnego i dla różnych wykonawców (m. in. dla Cesárii Évory).

Paulo Temeroso – klarnecista i saksofonista portugalski, kształcił się m.in. w Lizbonie, Lyonie i Holandii] studiował w Regionalnym Konserwatorium w Gaia (1993–1996) i w Wyższej Szkole Muzycznej w Lizbonie w klasie klarnetu prof. Carlosa Alvesa (1997/2001).
Odbył stypendium w Narodowym Konserwatorium Muzycznym w Lyonie w klasie prof. Jacquesa di Donato (1999), uczył się także pod kierunkiem m. in. przez Antónia Saiote, Guya Deplusa, Guya Chadasha i Philipa Cupera. Studiował w Szkole Jazzu Hot Clube de Portugal (2002) i Koninklijk Conservatorium w Holandii, w klasie Johnaa Ruocco, specjalizując się w saksofonie jazzowym.
Współpracował z Banda da Armada Portuguesa (1996–2000), orkiestrą Sinfónica Juvenil (1997–2000), z zespołem muzyki współczesnej Orchestrutópica (2001/2002), Orkiestrą Narodową Sopros dos Templários (Tomar, 1998), Orkiestrą Festiwalu Muzyki XX wieku (Univ. de Aveiro, 1999/2000) i Orkiestrą Beiras.

Wystąpił w koncercie scenicznym Dan Dau (Clara Andermatt), spektaklu teatralnym Novas Anatomias i operze Nefertiti.
W tym samym czasie uczył muzyki w szkołach w Montijo i Costa da Caparica (2002) i kierował grupami muzycznymi Montargil (Ponte de Sôr, 2002/2003) i Meia-via (Torres Novas, 2003). Uczy także improwizacji, jazzu oraz muzyki współczesnej.
Uczestniczył w tournée po Holandii z musicalami Cats (2007) i Evita (2008). Wziął udział w nagraniach trzech albumów.

Sérgio Figueira - ukończył klasę gitary w Lizbońskiej Szkole Muzycznej w 1995 roku, a w 2002 roku Wyższą Szkołę Muzyczną. Wcześniej był stypendystą znanej lizbońskiej fundacji Calouste Gulbenkian i Instytutu Camões. Uczestniczył w międzynarodowych kursach Gitary w Stº Tirso (prowadzony przez Léo Brouwer) i Aveiro (z Robert Brightmore).

Współpracował jako pedagog z wieloma szkołami muzycznymi, m. in. z Akademią Muzyczną w Almada i Konserwatorium w Caldas de Rainha.

Jako muzyk współpracował z: Hermínia, Maria Viana, Celina Pereira, Carlos Djurmani, Maria Alice, Vasco Martins, Jorge Humberto, Vaiss, Gustavo Aquino, Voginha, João Luz oraz  LUNDUM ENSEMBLE, WELWITCHIA, DU O2, FOGUE DI MAR, HARPADORIS.

Uczestniczył w wielu koncertach i spektaklach, m. in: w Centro Cultural do Mindelo na wyspie S. Vicente, w Centro Cultural Português da Praia w Santiago, w Centro Cultural de Belém, w Festiwalu Muzycznym Baía das Gatas na Wyspach Zielonego Przylądka, operze ABU HASSAN z orkiestrą Teatru Narodowego S. Carlos, w festiwalach “Clássicos” na S. Vicente, w  Minas Gerais w Brazylii, na Wyspie Sal.  Wziął udział w sztukach Kmê Deus oraz Ópera Crioula, autorstwa Toni Tavares.

Avelino Chantre jest dobrze znany w świecie tańca, nie tylko w Portugalii, ale również w innych krajach europejskich, w Brazylii i USA.
Specjalizuje się w tańcach tradycyjnych z Wysp Zielonego Przylądka, m. in. funanácolá,coladeramazurca, tańcach z krajów afrykańskich, m. in. kizomba i semba,  oraz tańcu  współczesnym.
Karierę rozpoczął w 1988 roku, szybko zyskując uznanie poza granicami swojego kraju (w Portugalii, Hiszpanii, Francji, Holandii, Włoszech, Niemczech, Brazylii, USA i Kanadzie). Uczestniczył w spektaklach takich choreografów jak Clara Andermatt i Paulo Ribeiro.

Chantre jest również muzykiem, aktorem i współtwórcą różnych choreografii i spektakli. Od 1994 pracował ze znanymi portugalskimi twórcami w dziedzinie teatru, tańca i muzyki, m. in. z Francisco Camacho, Miguelem Moreirą, Teatrem Narodowym D. Maria II, Espasso Latino, Vasco Martinsem, Simenterą.

W roku 2009 wraz z Sócratesem Napoleão stworzył jedyny w swoim rodzaju spektakl teatralny VOID.
Jest jednym z najbardziej uznanych pedagogów w dziedzinie tańca afrykańskiego w Portugalii.

Ultimate Kizomba to jego ostatni projekt, stworzony we współpracy ze partnerką Joaną Machado. Obierając za punkt wyjścia sembe i tradycyjne kroki taneczne kizomby, tańca wywodzącego się z Angoli i popularnego w Portugalii, stworzyli całkowicie nowy styl, bardziej elegancki, niepowtarzalny.

Joana Machado jest tancerką specjalizującą w tangu argentyńskim i tańcach towarzyskich. Od 2007 roku współpracuje z Avelino.

 

 

Nasi partnerzy: