Michał Urbaniak

Jeden z najbardziej znanych na świecie polskich muzyków jazzowych. Multiinsrumentalista, skrzypek jazzowy i saksofonista, a także kompozytor, aranżer i producent płyt.

Rozpoczął karierę jeszcze podczas nauki w Warszawskiej PWSM. W 1961 rozpoczął współpracę z grupą Jazz Rockers Zbigniewa Namysłowskiego, która  zaowocowała występem na festiwalu Jazz Jamboree ’61. 1962 wyjechał do Stanów Zjednoczonych wraz z kwintetem The Wreckers Andrzeja Trzaskowskiego. Koncertował w klubach i na festiwalach jazzowych w Newport i Waszyngtonie. Tam po raz pierwszy Urbaniak usłyszał na żywo swoich największych idoli: Milesa Davisa i Diane Washington. W 1965 roku wyjechał do Skandynawii wraz z Kwintetem Krzysztofa Komedy, z którym grał od 1962 roku. Gdy kontrakt się skończył został tam sam nagrywając i współpracując z tamtejszymi muzykami. Stworzył tam zespół wraz z Urszulą Dudziak, przyszłą żoną, oraz z Wojtkiem Karolakiem. Grupa zdobyła wielką popularność.

Po powrocie do kraju prowadził w latach 1969-1972 autorską Grupę Michała Urbaniaka, w skład której wchodzili: pianista Adam Makowicz, basiści Paweł Jarzębski, Michał Komar i Janusz Kozłowski oraz perkusiści Czesław Bartkowski i Andrzej Dąbrowski. Wokalistką była Urszula Dudziak.

W 1970 roku powstał pierwszy album tego zespołu, „Parathyphus B”. Potem zaczęły się występy na festiwalach Jazz Jamboree w latach 1969-72 oraz festiwalach europejskich w Norymberdze, Kongsberg, Molde, Heidelbergu, Montreux, gdzie Urbaniak został wyróżniony Grand Prix i otrzymał stypendium w Berklee College of Music, gdzie jednak nie podjął nauki.

W maju 1973 zagrał pożegnalny koncert przed polską publicznością i wraz żoną, Urszulą Dudziak, wyjechał do Stanów Zjednoczonych.

Przy wsparciu Johna Hammonda zawarł kontrakt płytowy z wytwórnią Columbia, która wydała w Stanach Zjednoczonych jego zachodnioniemiecki album „Super Constellation” pod tytułem „Fusion”. W koncertach promocyjnych tej płyty wzięli udział polscy muzycy jazzowi – Czesław Bartkowski, Paweł Jarzębski i Wojciech Karolak. Nagrane dla Columbii kolejne płyty „Atma” i „Fusion III” zapoczątkowały pasmo amerykańskich sukcesów Michała Urbaniaka i Urszuli Dudziak.

W 1974 roku założył zespół Fusion, którego muzykę wzbogacił o melodie i nieregularną rytmikę zaczerpnięte z polskiej muzyki ludowej. Urbaniak grał wtedy na zbudowanych specjalnie dla niego 5-strunowych skrzypcach, syntezatorze skrzypcowym, a także lyriconie – przypominającym saksofon instrumencie elektronicznym. Folkloryzująca muzyka spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem w Ameryce.

Prócz wybitnych jazzmanów wśród jego współpracowników było spore grono bardzo zdolnych debiutantów: Kenny Davis, Tom Guerin, Harold Williams, Buddy Williams, Doc Powell, Ronnie Burrage i wielu innych. Zapraszał i sam bywał zapraszany przez sławy jazzu takie, jak choćby Quincy Jones. W 1985 roku został zaproszony przez najwybitniejszego twórcę nowoczesnego jazzu, Milesa Davisa do nagrań na płycie „Tutu”.

Michał Urbaniak komponuje również muzykę do spektakli teatralnych, filmów i programów telewizyjnych zrealizowanych w kraju i za granicą. W 1999 otrzymał nagrodę za muzykę do filmu „Dług” Krzysztofa Krauzego, a w 2002 za materiał do obrazu „Eden” Andrzeja Czeczota na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Wielokrotnie zwyciężał w plebiscytach polskich i zagranicznych pism muzycznych. Często był też wybierany skrzypkiem roku w ankiecie Jazz Top magazynu „Jazz Forum”.

Z dużym powodzeniem wznawia także nagrania, które dotąd funkcjonowały na rynku amerykańskim, stąd dyskografia Urbaniaka obejmuje kilkadziesiąt tytułów, których łączny nakład określa liczba 2 milionów sprzedanych egzemplarzy.

Urbaniak pojmuje jazz jako szeroką formę wypowiedzi duchowo-rytmiczno-emocjonalnej. Łączy swoją muzykę z elementami muzyki źródłowej, z folkiem, elektroniką, hip-hopem, salsą, reagge, bossa novą. Nieustannie poszerza techniczne możliwości wydobywania dźwięku, a elektronika stała się integralną częścią jego twórczości.

Od paru lat Michał Urbaniak realizuje swoje marzenie: koncertuje z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi oraz komponuje muzykę łączącą jazz i europejska klasykę

Nasi partnerzy: