KONCERT Mazurca Jazz Impressions
Koncert jest premierą pierwszej autorskiej płyty Marcina Pospieszalskiego. Połowa płyty została nagrana 12 lat temu, a na początku tego roku – druga część. Łączą się w niej dwa bliskie autorowi muzyczne idiomy: polska muzyka źródłowa i pełnokrwisty jazz.
W listopadzie 2008 roku Marcin Pospieszalski brał udział warsztatach „Muzyka Źródeł – Spotkanie Pokoleń”. II edycja Warsztatów miała miejsce we wnętrzach Muzeum Wsi Radomskiej. Marcin Pospieszalski pisze: “W tym czasie znalazłem się w tyglu niesamowitej muzyki. Obecni byli mistrzowie – Jan Gaca, Czesław Pańczak, Józef Pańczak a z drugiej strony – Adam Tarnowski, Stanisław Tarnowski i Józef Tarnowski. Unikalność Radomskich mazurków, bogata rytmika ze swoistym rodzajem rozkołysania, kwartolowe melodie na tle trójdzielnej rytmiki, zdobione w jedyny, mistrzowski sposób, zrobiły na mnie ogromne wrażenie i można powiedzieć, że zmieniły moje postrzeganie muzyki tradycyjnej. Później, wraz z żoną Lidią – zaopatrzeni w bębenek i skrzypce wyruszyliśmy w okolice Radomia odwiedzając w domach Adama Tarnowskiego, Józefa Tarnowskiego i Jana Gacę. Spotkaliśmy się z niezwykłą (a może właśnie zwykłą?) polską gościnnością, uraczono nas nie tylko „czym chata bogata” ale przede wszystkim cudowną muzyką.
W 2010 roku za namową Janusza Prusinowskiego na festiwal „Wszystkie mazurki Świata” przygotowałem koncert z muzykami, którzy zagrali na obecnej płycie. Opracowałem tematy, które u mistrzów słyszałem „na żywo”. Rok później zarejestrowaliśmy część materiału, a po 11 latach zdecydowałem się dokończyć sesję (stąd utwory z pierwszej i drugiej sesji trochę się brzmieniowo różnią).
Nie są to muzyczne stylizacje, ale spotkanie dwóch autonomicznych, współgrających muzycznych światów, „coltraneowsko-tynerowskiej-seifertowskiej” jazzowej ekspresji i tematów przejętych od mistrzów, z ich ozdobnikami i podziałami (na ile zdołałem to bogactwo zanotować), jednak bez kopiowania ich unikalnego stylu gry. Wybór tej stylistyki wydawał mi się naturalny – ekspresyjna i transowa gra kajockich mistrzów (szczególnie Józefa Kędzierskiego i Józefa Zarasia, których znam już tylko z nagrań Andrzeja Bieńkowskiego), kojarzyła mi się z grą Zbigniewa Seiferta – polskiego mistrza jazzowych skrzypiec. Tę samą ekspresyjną nutę, choć w zupełnie innej estetyce, usłyszycie państwo w grze Mateusza Smoczyńskiego. Poetycki, a zarazem pełen energii fortepian Jana Smoczyńskiego i ekspresyjna gra Franka Parkera, moich muzycznych przyjaciół uzupełnią obraz całości. Dwie ballady: „Jedzie Jasio jedzie” (piosenka, którą na warsztatach w 2008 podśpiewywał Jan Gaca) i moja kompozycja a’la Kujawiak i stanowią oddech pomiędzy gęstą jazzowo – mazurkową fakturą”.
Wykonawcy koncertu – Marcin Pospieszalski Quartet:
Marcin Pospieszalski – kontrabas, kompozycja, opracowanie tematów, koncepcja płyty
Jan Smoczyński – fortepian, realizacja dźwięku, mix
Mateusz Smoczyński -skrzypce, skrzypce renesansowe
Frank Parker – perkusja
Oraz goście specjalni: Maria Siwiec i Michał Żak
Płyta dedykowana jest mistrzom gry skrzypcowej regionu zachodniej Radomszczyzny – Adamowi Tarnowskiemu i Janowi Gacy.