KONCERT Przesilenie
Bilet na koncert: PRZESILENIE.
Obowiązkowo: OŚWIADCZENIA COVID
Wystąpią:
Karolina Demianiuk (Dołhobrody) – śpiew
Horyna (Równe, Ukraina) – śpiew
Wołyń w pieśniach – śpiew
Z Lasu – śpiew
Kuratorki koncertu: Ewa Grochowska i Jagna Knittel
Przesilenie
Zima przechodzi w wiosnę, a ta – w lato. Za jesienią, której zwiastuny wprawne oko zobaczy już pod koniec lipca, idzie zima. Jest ona tylko po to, żeby na chwilę zatrzymać świat, przymrozić, ocucić i wybudzić na moment ze słodkiego snu o obfitości, płodności i bogactwie traw i zbóż, zwierząt i ludzi.
Cykl ten nie zatrzymuje się nigdy, jest niekończącą się ciągłością. Istnieje po to, by przeminąć, a momenty przejścia i przesilenia są w zasadzie nieuchwytne, choć zauważalne. Jeśli jednak oko zawiesi się na nich o sekundę za długo, już ich nie ma.
W obrzędzie próbujemy „złapać” ten moment, by odczytać otrzymany w ten sposób obraz. Mało wyraźny, ale tylko taki mamy.
Równoległość istnienia przyrody i losu człowieka. Przenikające się światy.
Ludzka wiara, że to dzięki naszym działaniom: śpiewaniu pieśni, wodzeniu korowodów, poświęcaniu pól i wód, paleniu ogni, błogosławieniu ziemi i niebu – przyroda się odradza i przemienia. Oraz wynikająca z obserwacji wiedza, że ona i tak się odrodzi i wyda owoce – niezależnie od nas. Na tym przecięciu wiary i wiedzy, działania i trwania, rozgrywa się dramat, dodatkowo pogłębiany przez wielkie kataklizmy, zarazy, klęski i gradobicia. A przecież i one są częścią tej historii.
Kolędowanie zimowe i wiosenne, wołodarki, wielkanocne korowody, dziecięce zabawy na Zielone Świątki, pieśni troickie, świętojańskie, kupalskie. Szczodrywki i petriwki.
Dostojność pieśni żniwnych i powaga weselnych.
Bo tak jak wiosna przechodzi w lato, by przynieść owoce, tak i ludzie rodzą się, rozkwitają, zakładają rodziny, niepostrzeżenie żegnają młodość i wchodzą w dojrzałość. Umierają.
O tym wszystkim zaśpiewamy podczas koncertu. Po polsku, ukraińsku, po tutejszemu i tamtejszemu.
Ewa Grochowska
Karolina Demianiuk
Urodziła się 1939 r. we wsi Dołhobrody (woj. Lubelskie, pow. Włodawa) i tam mieszka do dziś.
To wszechstronnie utalentowana artystka ludowa: śpiewaczka, aktorka, poetka. Zajmuje się również rękodziełem: haftem, koronką i tkactwem.
Obdarzona doskonałym słuchem muzycznym i pięknym głosem – od najmłodszych lat wdrażała się do wspólnego śpiewu, ucząc się pieśni od rodziny, sąsiadów, starszych koleżanek. Obserwowała, jak śpiew oraz pielęgnowanie dawnych zwyczajów i obrzędów towarzyszą jej najbliższym na co dzień i podczas świąt.
Od 1987 r. jest członkinią znanego i zasłużonego dla pielęgnowania tradycyjnej kultury muzycznej regionu Zespołu „Jutrzenka”. W 2013 r. wydała pierwszy tomik wierszy swojego autorstwa. Uczy śpiewu i we współpracy z Anną Kaźmieruk przekazuje tradycje niezwykłej wsi Dołhobrody dzieciom, tworząc wraz z nimi zespół „Dołhobrodzkie Zadułyńce”.
Występuje na lokalnych i ogólnopolskich festiwalach i przeglądach folkloru, zdobywając nagrody i wyróżnienia.
opracowano na podstawie tekstu ze strony http://muzykapolesialubelskiego.blogspot.com/
Horyna
Zespół Horyna powstał w 1979 roku w Równem, na Katedrze Folkloru Muzycznego Rówieńskiego Uniwersytetu (RDGU). Jego członkami są studenci i absolwenci RDGU. Zespół zbiera, bada, studiuje i prezentuje folklor Polesia Ukrainy. Jest laureatem wielu konkursów i festiwali, m. in. w Polsce. Liderem zespołu jest Ludmiła Vostrikova.
Śpiewają: Ludmiła Wostrikowa, Jurij Kowalczuk, Alla Kowalczuk, Iryna Heletij, Roman Heletij.
Wołyń w pieśniach
Projekt poświęcony muzyce, opowieściom i wspomnieniom zachowanym w pamięci przedwojennych mieszkańców województwa wołyńskiego, poznanym podczas spotkań z mieszkańcami terenów położonych nad dwoma brzegami naturalnej granicy między Polską a Ukrainą, którą wyznacza rzeka Bug.
W pieśniach – melodie, słowa i harmonie stanowią przeplatankę wpływów muzyki ukraińskiej, polskiej i żydowskiej i innych, jako że dawny Wołyń zamieszkany był przez Polaków, Ukraińców, Żydów, Niemców, Czechów, Rosjan. Mieszkańcy byli wyznań: prawosławnego, rzymskokatolickiego, mojżeszowego, ewangelickiego. Ta wielobarwność, wielokulturowość widoczna jest w muzyce, języku, zwyczajach i obrzędach.
Projekt oparty jest głównie na wynikach samodzielnych badań terenowych autorki projektu, Olgi Kozieł. W ramach projektu miała miejsce seria koncertów oraz została wydana płyta.
Śpiewają: Olga Kozieł, Anna Jurkiewicz, Julia Biczysko
Z Lasu
Zespół śpiewa tradycyjne pieśni z Polesia – z terenu Ukrainy i Białorusi. Tworzą go osoby z długoletnim doświadczeniem śpiewaczym, artystycznym i badawczym, śpiewające wspólnie od 2008 roku. Jeżdżą na Polesie w poszukiwaniu dawnych pieśni, spotkań z ludźmi i śladów archaicznej kultury. Nawiązują kontakty ze starszymi mieszkańcami, archiwizują ich pieśni i uczą się od nich śpiewać.
Zespół powstał z inicjatywy Jagny Knittel, podczas realizowanych od 2008 projektów stowarzyszenia Panorama Kultur (m. in. “Ukraina Archaiczna i Współczesna – Pieśni i Ludzie”). Rezultatem projektów były filmy, koncerty, wystawy fotograficzne. W 2011 zespół Z Lasu współtworzył spektakl oparty na pieśniach tradycyjnych Polesia białoruskiego „Olmany Interludium”, w reżyserii Przemysława Wasilkowskiego.
Skład zespołu: Maniucha Bikont, Julita Charytoniuk, Joanna Gancarczyk, Ewa Grochowska, Anna Jakowska, Jagna Knittel, Olga Kozieł, Karolina Podrucka, Joanna Skowrońska
- Aby wziąć udział w Wydarzeniach Festiwalowych wymagane jest wypełnienie Oświadczenia COVID
- Jeśli Uczestnik bierze udział w kilku Wydarzeniach – PROSIMY WYPEŁNIĆ OŚWIADCZENIE RAZ I ZAZNACZYĆ DATY UDZIAŁU.
- Jeżeli Uczestnik dokupuje kolejne bilety po wypełnieniu Oświadczenia i są one na Wydarzenia w datach niezaznaczonych wcześniej w Oświadczeniu – prosimy o ponowne wypełnienie z zaznaczeniem brakujących dat Wydarzeń.