KONCERT Taneczne Katharsis
Taneczne Katharsis. Oberek i Tarantella
Salentrio w składzie:
Massimiliano De Marco – gitara, mandolina, wokal
Roberto Chiga – bębny
Luca Buccarella – akordeon i harmonijka ustna
Taniec – Veronica Calati
Kapela Lipców:
Tadeusz Lipiec – harmonia
Marian Lipiec – baraban
Michał Kapturski – skrzypce
Tancerze:
Maria i Wacław Siwiec (Gałki k/Rusinowa)
Marianna i Tadeusz Cieślak (Przystałowice Małe)
Kurator: Janusz Prusinowski
Bilety di kupienia tutaj: EBilet
Każdy kto „przetańczył całą noc” rozumie z pewnością co to za uczucie, gdy jest nam lekko na duszy i ciele a cały świat uśmiecha się do nas. Czujemy się odnowieni, przeszłość i przyszłość zajmują mniej uwagi niż tu i teraz. Czujemy, że żyjemy.
Taniec bywa rozpatrywany różnie – jako sekwencja kroków i ruchów ciała, jako forma estetyczna, jako język ekspresji, jako sposób tworzenia i doświadczania społeczności. My chcemy dziś spojrzeć na taniec jako doświadczenie wewnętrzne, przeżycie, które zanurza w teraźniejszość, oczyszcza i odnawia. W wielu tradycjach taka właśnie funkcja tańca była jedną z najważniejszych, powodowała, że muzyka taneczna i sam taniec były tak ważne w życiu poszczególnych osób i całych społeczności.
Ideą koncertu jest spotkanie ze sobą dwóch tradycji muzycznych, w których zasadniczą rolę odgrywa intensywne, transowe wirowanie w tańcu i improwizowana, oparta na przyśpiewkach, mocno rytmizowana muzyka. Wydaje się, że takie sposoby muzykowania i tańczenia są bardzo archaiczne, unikalne i skierowane na doświadczenie wewnętrznego oczyszczenia – zarówno samego tancerza jak i całej społeczności. Te dwie tradycje to polska, radomska, gdzie królują starożytne oberki i mazurki, oraz włoska, której wizytówką jest transowa, lecznicza tarantella i pizzica pizzica.
Radomskie to muzyczna kraina, która w ostatnich latach stała się źródłem inspiracji dla sporej rzeszy młodych ludzi, ponieważ można uczyć się w niej bezpośrednio od muzykantów, śpiewaczek i tancerzy – depozytariuszy tradycji. Do udziału w koncercie zaprosiliśmy mistrzów wyrywasów (lokalnych przyśpiewek), oberków i mazurków: Kapelę Lipców z Wygnanowa, Mariannę i Tadeusza Cieślaków z Przystałowic Małych oraz Marię i Wacława Siwiec z Gałek Rusinowskich. Klub festiwalowy otworzy zaś dwupokoleniowa Kapela Bursów.
W Południowych Włoszech podstawowym tańcem transowym jest tarantella, której praktykowanie przybierało nierzadko kształt rytualnego tarantyzmu. W Calabrii, szczególnie w regionie Salento ma ona lokalną, specyficzną postać zwaną pizzica pizzica. Jest to zasadniczo taniec w parze, która może składać się z kobiety i mężczyzny, dwóch kobiet, a nawet (w rejonie Ostuni) dwóch mężczyzn. Tradycję włoskiej tarantelli i pizziki reprezentować będzie zespół Salentrio oraz wybitna tancerka i nauczycielka tańca Veronica Calati.
Mamy nadzieję, że koncert pokaże uniwersalne i oczyszczające właściwości improwizowanej muzyki z Polski i Włoch i stanie się inspiracją dla wszystkich kochających taniec.
***
Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; współfinansuje Miasto st. Warszawa