ŚPIEWY ZADUSZNE na Bielanach
Przez 14 lat edycji Festiwalu Wszystkie Mazurki Świata mieliśmy niezwykłą możliwość korzystania z talentów, dorobku i umiejętności muzycznych mistrzów i mistrzyń starszego pokolenia. Lista tych, którzy śpiewają i grają już w niebiańskiej orkiestrze z każdym rokiem jest coraz dłuższa.
Wspólny śpiew w intencji zmarłych śpiewaczek, śpiewaków i muzykantów współtworzących Festiwal jest wyrazem naszej pamięci i szacunku. Poprzez Śpiewy Zaduszne chcemy wyrazić swoją wdzięczność i podziękować za naukę jaką od nich otrzymaliśmy, za ważne chwile, jakie z nimi dzieliliśmy. Zapraszamy do wspólnego śpiewu, modlitwy, refleksji.
A w sobotę o godz. 17.00- 19.00 (NIKIDW, Krakowskie Przedmieście 66) zapraszamy chętnych na spotkanie otwarte, które będzie miało formę próby do niedzielnego śpiewania. Będzie można się nauczyć pieśni i wariantów melodycznych utworów przygotowanych na niedzielne “Śpiewy zaduszne”, a także porozmawiać z prowadzącymi o szczegółach i zamysłach tegorocznego listopadowego zgromadzenia. Spotkanie sobotnie poprowadzi Robert Burdalski wraz z Martą Burdalską i Piotrem Spychałą / Inicjatywa Introit z Olsztyna oraz Michał Krzywka i Adam Skobliński / Schola Gregoriana Silesiensis z Wrocławia.
PLAN ŚPIEWÓW W NIEDZIELĘ:
Spotkanie oparte będzie o tradycyjne śpiewane formy modlitewne z terenów północnego Podlasia i Grodzieńszczyzny. Na koniec będzie zaśpiewane responsorium zapisane jako trójgłos m.in. w krakowskim wydaniu kancjonału x. Jana Siedleckiego z 1895 roku.CZĘŚĆ I. Koronka za zmarłych na melodie z Szudziałowa
Śpiew prowadzą Robert i Marta Burdalscy, Piotr Spychała (Inicjatywa Introit)CZĘŚĆ II. Psalmy żałobne na melodie z Jamin
Śpiew prowadzą Robert i Marta Burdalscy, Piotr Spychała, Małgorzata Krutul, Mateusz Kowalski.CZĘŚĆ III. Responsorium „Wyzwól mnie Panie” – Libera Kielcense *
Śpiew prowadzą kantorzy ze Schola Gregoriana SIlesiensis: Piotr Górka, Michał Krzywka, Adam Skobliński z towarzyszeniem kantorek Scholi Mulierum Silesiensis: Pauliny Kukiz i Katarzyny Zedel
Wspominając zmarłych, upamiętniamy naukę płynącą z ich życia dla nas.
Robert Burdalski, Inicjatywa Introit
* O Libera Kielcense tak pisał śp. Robert Pożarski, kantor Scholi Lasu Bielańskiego i Stowarzyszenia Schola Gregoriana Silesiensis:
„Użyliśmy też niezwykłej kompozycji, która w XIX-wiecznych kancjonałach nazywana jest Libera Kielcense – Libera kieleckie To jest responsorium Libera me, Domine, de morte aeterna, które należy do ceremonii Castrum Doloris, czyli do specjalnego obrzędu odbywającego się wokół katafalku. Ceremonia ta również była powszechna.
Ja mam ten zapis w “moim” Cantionale Ecclesisticum X Siedleckiego z 1895 roku i w innych kancjonałach łacińsko-polskich też się pojawia ten utwór, co świadczy o tym że musiał występować w naszej polskiej tradycji, w sensie tego trójgłosu, bo samo responsorium w wersji chorałowej zawsze śpiewa się przy katafalku, śpiewamy ten chorał także dziś w obrzędzie egzekwiów; ciekawe jest że nie znamy innej podobnej trzygłosowej twórczości a tylko to Libera Kielcense w kancjonałach jest”