TAŃCE z pogranicza polsko-litewskiego
Prowadzi Gustaw Juzala, grają Urszula Murawko i Adrian Żukowski – członkowie zespołu Chłopcy z Nowoszyszek
Dla wszystkich chętnych.
Sinfonia Varsovia, sala prób
UWAGA! Wejście na teren Sinfonii Varsovii możliwe jest tylko od ul. Kobielskiej lub ul. Terespolskiej. Od ulicy Grochowskiej nie ma wejścia!
Polecamy założyć wygodne obuwie na płaskiej podeszwie z tzw. lekkim poślizgiem, kobiece obuwie z niewysokim obcasem.
Tańce pogranicza polsko-litewskiego są częścią mozaikowej panoramy kultury tych regionów. Dialog kultur, zapożyczenia, wspólnota melodii i układów tanecznych są charakterystyczne dla całej kultury muzycznej tego przemieszanego językowo obszaru, niezależnie od narzecza którym posługują się jego mieszkańcy. Na wiejskiej zabawie można było znaleźć tańce znane na Białorusi, Litwie, w Rosji, oraz wiele tańców pochodzących z innych warstw społecznych, z dworów, które w uproszczonej formie i w różnych odmianach miejscowych weszły do repertuaru wiejskiego. Typowe tańce Suwalszczyzny i Wileńszczyzny są wieloczęściowe, ale łatwe do nauczenia, gdyż nie mają skomplikowanych kroków. Do najbardziej znanych tańców należą: Idź ty sobie, Jasionowski, Kochaneczka, Padespaniec, Wasadula, Krakowiak (bardzo różniący się pod względem choreograficznym od znanego ogólnie w Polsce), kadryle, walce, fokstroty. Najpopularniejszym tańcem były tutaj bez wątpienia polki, które królowały we wszystkich zabawach w różnych wariantach.
Gustaw Juzala jest etnomuzykologiem, pracownikiem Instytutu Języków i Kultur Regionu Bałtyckiego Uniwersytetu Wileńskiego. Interesuje się muzyką polskich społeczności poza granicami kraju i mniejszości narodowych w Polsce. Prowadził badania na pograniczach polsko-litewsko-białoruskich, w polskich wsiach na Łotwie, na Bukowinie (ukraińsko-rumuńskiej) i na Węgrzech. Jest kierownikiem zespołu Łałymka, działającego w Białej Wace, w regionie solecznickim na Litwie, oraz członkiem zespołu Visi z Wilna.