ARCHIWUM
Festiwal Jesień 2024
Jesienna edycja festiwalu Wszystkie Mazurki Świata 2024
Warszawa, 15 – 17 listopada
Jesienna Edycja festiwalu Wszystkie Mazurki Świata 2024 (15 – 17 listopada) przyniosła 20 godzin warsztatów – tańca, śpiewu, gry na instrumentach (skrzypce, suka, bęben), kolejny koncert z cyklu „Kanon Trzech”, potańcówkę w klubie festiwalowym i gorącą Noc Tańca – osiem godzin zabawy przy muzyce znakomitych kapel z różnych regionów Polski i nie tylko. Na zakończenie, w niedzielę 17 listopada, odbyły się Śpiewy Zaduszne na Bielanach, czyli wspólny śpiew w intencji zmarłych śpiewaczek, śpiewaków i muzykantów współtworzących przez 14 lat festiwal Wszystkie Mazurki Świata.
„Kanon Trzech” to jesienny, autorski cykl koncertów Andrzeja Bieńkowskiego, malarza i etnografa, w którym autor co roku prezentuje swoje unikalne filmy z lat 80. i 90., poświęcone wybitnym wiejskim wykonawcom z tamtego okresu. A jako dopełnienie muzycznego obrazu zaprasza młode kapele, grające muzykę nieżyjących już mistrzów. Tym razem przedstawiana była muzyka z okolic trzech dużych polskich miast – Łodzi, Warszawy i Lublina. Andrzej Bieńkowski filmami i opowieściami przybliżył postaci nieznanych szerzej mistrzów wiejskiego muzykowania z wymienionych okolic.
Prezentowane były nagrania z bezpośredniego sąsiedztwa Łodzi, ale także z okolic Wielunia i Kutna. Zabrzmiały nagrania kapel z Wierzchlasu, Lututowa oraz Dobrzelina, a także unikalne zapisy muzyki z Urzecza, regionu rozciągającego się wąskim pasem od Warszawy, wzdłuż Wisły, od Czerniakowa i Siekierek (dawnych wsi, obecnie dzielnic Warszawy) oraz Saskiej Kępy, po okolice Wilgi i Warki. Były też przedstawione dawne nagrania z podlubelskiego Roztocza – z repertuaru Kapeli Dudków i Kapeli Krzosów. Na żywo zagrali: Kapela Wyczółki, Kapela Niwińskich, Kapela Butrynów, Lunaria i Kapela Dobrzeliniacy Sławomira Czekalskiego.
Sobota była dniem warsztatów (w Narodowym Instytucie Kultury i Dziedzictwa Wsi na Krakowskim Przedmieściu), zakończonym gorącą Nocą Tańca, podczas której zagrali między innymi: Janusz Prusinowski Kompania, Tęgie Chłopy, Kwartet Dynastia (Bińkowski / Młynarski / Zabrodzki / Glimasiński), Hraybery (Ukraina/Polska), Vilniaus Kaimo Kapela (Litwa), Wędrowna Orkiestra Gimplów, Ewa Grochowska & Kwadryl.
Na koniec, w niedzielę 17 listopada, w bielańskim kościele pokamedulskim był czas na wspólne Śpiewy Zaduszne. Spotkanie oparte było o tradycyjne śpiewane formy modlitewne z terenów północnego Podlasia i Grodzieńszczyzny. Śpiew poprowadzili m. in. Robert i Marta Burdalscy, Piotr Spychała (Inicjatywa Introit) oraz kantorzy ze Schola Gregoriana Silesiensis.
Miejsca festiwalu:
15.11 – Centrum Promocji Kultury Praga Południe, ul. Podskarbińska 2
16.11 – Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi, Krakowskie Przedmieście 66
17.11 – Podziemia kościoła pokamedulskiego, ul Dewajtis 3
Organizator festiwalu: Fundacja Wszystkie Mazurki Świata
Projekt współfinansuje: Miasto Stołeczne Warszawa
Projekt współfinansowany był ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego w ramach „Strategii rozwoju kultury w województwie mazowieckim na lata 2023–2027”
Warsztaty skrzypcowe Janusza Prusinowskiego odbyły się w ramach stypendium artystycznego „Styl Józefa Zarasia z Nieznamierowic”, realizowanego ze środków KPO
Partnerzy: Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictw Wsi, Centrum Promocji Kultury Praga Południe, Radiowe Centrum Kultury Ludowej.
Program festiwalu jesień 2024:
Artyści, jesień 2024: