ARCHIWUM
Festiwal wiosna 2024
Festiwal Wszystkie Mazurki Świata „Po kole”
Warszawa, 17 – 20 kwietnia 2024
„Po kole” – taki tytuł nosił wiosenny festiwal 2024. Od układu par tańczących w koło po dawnej izbie weselnej, od koła życia, zakreślanego przez obrzędy przejścia i ważne momenty, od chorwackiego tańca „kolo”, od wędrówki słońca po niebie i pieśni, które śpiewane są „do słońca”. A także od wędrówki Polaków z Galicji, którzy w czasach cesarstwa austro-węgierskiego wyemigrowali za chlebem do Chorwacji i Bośni, a po II wojnie światowej wrócili do Polski, na Dolny Śląsk, przywożąc ze sobą instrumenty i pieśni. O tym wszystkim był ten festiwal.
Dwa główne koncerty festiwalu 2024 to „Chłopi. Wesele Boryny” (18 kwietnia), oraz chorwacki koncert „Za słońcem” (19 kwietnia). Pierwszy z nich był widowiskiem, inspirowanym dawnym obrzędem weselnym z okolic Łowicza. W pieśniach i rytuałach towarzyszących obrzędowi przejścia, jakim jest wesele, jak w soczewce odbija się obraz chłopskiej rzeczywistości sprzed stuleci, odkrywany dziś na nowo przez badaczy i coraz mocniej obecny w świadomości społecznej. Obrzęd weselny był niejako jego antytezą, szansą na chwilowe odreagowanie biedy, przemocy i upokorzeń. Koncert, podobnie jak ostatnio wydana płyta fundacji Muzyka Zakorzeniona, wpisywał się też w dyskusję wokół filmu „Chłopi” – był próbą rekonstrukcji faktycznego brzmienia muzyki tradycyjnej z Lipiec Reymontowskich.
Zagrali w nim i zaśpiewali lokalni mistrzowie (Sławomir Czekalski, Jan Szymański i Bogusława Drzewiecka) oraz cała plejada młodych kontynuatorów muzyki z regionu łódzkiego: kapela Kożuch, Napięcie, Róża Grabowska i Joanna Skowrońska.
Koncert „Za słońcem” wypełniła muzyka tradycyjna Chorwacji. Było w nim dużo pieśni z różnych okresów historycznych i z różnych regionów Chorwacji, m. in. ze Slawonii i z Północnej Dalmacji, wśród nich te wpisane na Listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO (ojkanie, bećarac). Nie zabrakło też nowszych form wokalnych, wykonywanych chętnie przez młodych mieszkańców Slawonii, z towarzyszeniem orkiestry tamburicowej i gajd.
Wykonawcy koncertu to: KUD „Tomislav” z Donji Andrijevci – 25 osobowa grupa starszych i młodszych śpiewaków i instrumentalistów z chorwackiej Slawonii, Kapela reemigrancka – uczniowie i potomkowie reemigrantów z Ocic na Dolnym Śląsku, zespół Łada oraz Donja Jeka – nowy projekt polsko-chorwacki.
Koncert laureatów konkursu Stara Tradycja otworzył festiwal w środę, 17 kwietnia. Sobotę, 20 kwietnia, wypełniło barwne Targowisko Instrumentów, z pokazami pracy przy budowie instrumentów, warsztatami, mini koncertami oraz Małymi Mazurkami dedykowanymi dzieciom. Zakończenie festiwalu, a zarazem jego kulminacją, była jak co roku 10 godzinna Noc Tańca. W warszawskiej Fortecy na ul. Zakroczymskiej zagrały do tańca kapele wiejskie i miejskie, z różnych regionów Polski i z zagranicy, m. in. KUD „Tomislav” (Chorwacja), Orkiestra Dęta z Goraja, Warszawskie Combo Taneczne, Janusz Prusinowski Kompania, Kapela Wojciechowskiego, Kapela Kubiaka, Tanzhausgeiger (Austria), Kajsa Dahlstrom (Szwecja), Hrajbery (Ukraina), Orkiestra Taneczna Bonanza i wielu innych.
Od środy do piątku, po każdym koncercie można było tańczyć do godz. 1 w klubie festiwalowym, a od rana do godz. 17 wziąć udział w warsztatach – dla chętnych przeprowadzono 54 godziny praktycznej nauki śpiewu, tańca i gry na ludowych instrumentach. Przez 14 lat na festiwalowych warsztatach wykształciła się solidna grupa tancerzy i muzykantów, bezcenne wsparcie podczas wielogodzinnych potańcówek!
Miejsca festiwalu:
Centrum Promocji Kultury Praga Południe, ul. Podskarbińska 2, 03-833 Warszawa,
Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, ul. Kredytowa 1, 00-056 Warszawa,
Terminal Kultury Gocław, ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 24, 03-982 Warszawa
Forteca Kręgliccy, ul. Zakroczymska 12, 00-225 Warszawa
Organizator festiwalu:
Fundacja Wszystkie Mazurki Świata
Projekt współfinansowali:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasto Stołeczne Warszawa, projekt współfinansowany jest ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego w ramach „Strategii rozwoju kultury w województwie mazowieckim na lata 2023–2027
Partnerami byli: fundacja Muzyka Zakorzeniona, Państwowe Muzeum Etnograficzne, Terminal Kultury Gocław, Centrum Promocji Kultury Praga Południe, Forteca Kręgliccy, Stowarzyszenie Dom Tańca
Patroni medialni:
Polskie Radio Dwójka, Radio Dla Ciebie, muzykatradycyjna.pl
Program festiwalu wiosna 2024
Koncerty:
Warsztaty: